sobota 14. prosince 2013

Tmavobělka krátkonohá 24.9.2012



Vážení přátelé, dne 24.9.2012 za krásného počasí

 
 
jsem vyrazil s přítelem Průšou v 9 hodin do Kocbeří, lok. les Království. Nezklamal jsem se. Přinesl jsem skoro plný košík hřibů. První nádherný hřib smrkový mně uvítal dříve než jsem vstoupil do lesa. Při procházce lesem jsem krom značného množství hřibu potkával ještě hodně slizáků švýcarských. Těch bych určitě košík sebral. Při zpáteční cestě jsem u okraje cesty pod buky, objevil plodnice podle mě tmavobělky krátkonohé, které  jsem nafotil.
 



 

Tmavobělka krátkonohá

Melanoleuca brevipes (Bull.) Pat. 1900 

 
Slovenské jméno: tmavuľka krátkohlúbiková
Synonyma: Agaricus brevipes Bull. 1791, Agaricus brevipes var. brevipes Bull. 1791, Gymnopus brevipes (Bull.) Gray 1821, Gyrophila brevipes (Bull.) Quél. 1886, Gyrophila grammopodia var. brevipes (Bull.) Quél. 1888, Tricholoma brevipes (Bull.) P. Kumm. 1871, Tricholoma melaleucum subvar. brevipes (Bull.) Maire. 1916)
 
Klobouk 5-11 cm v průměru, v mládí vyklenutý s podvinutým okrajem, později plochý, ve stáří až nálevkovitý, zvlněný, hladký, radiálně vláknitý, mírně hygrofánní. Barvy šedé, za vlhka béžovou až  šedě hnědou, ve středu až černohnědou, při vysychání blednoucí.
Lupeny husté, zoubkem připojené až krátce sbíhavé, široké, někdy skoro volné. Barva světle krémová až šedookrová, později bílé.
Třeň 2-5 cm vysoký, 04-1,5 cm tlustý, na bázi mající obvykle hlízu, válcovitý, vyjímečně excentrický. Barvy šedohnědé, později světlejší,  na vrcholu tmavohnědé, jemně vločkatý, jinak v dolní části na hnědém podkladě žlutohnědě vláknitý, často ojíněný.
Dužnina pod pokožkou klobouku tmavá, měkká. Barvy v mládí bělavé která ke stáří hnědne. Vůně slabě houbová, chuť mírná.
Výtrusný prach bílý, výtrusy elipsovité, jemně bradavčité, bezbarvé, velikost 6,5-9,5×4,5-6 µm.
Výskyt květen až říjen, jednotlivě nebo ve skupinách na bohatých půdách v listnatých lesích, trávnících, pastvinách, v zahradách a sadech, podél cest nebo na kompostech, nepříliš hojně.
Jedlá.
Možnost záměny: Tmavobělka vykrojená Melanoleuce exscissa jež má delší třeň. Je jedlá.
Zajímavosti: Dobrá a pro kulináře je to jedna z prvních hub. V přírodě rozkládá humus.
Literatura : Internetové stránky 2013:
Velký atlas húb. Autor Pavol Škubla 2007 str. 148.
Encyklopedie hub a lišejníků. Autor Vladimír Antonín 2006 str. 372.
Houby. Autor Ladislav Hagara, Vladimír Antonín, Jiří Baier 1999 str 178.
Encyklopedie hub. Autor Gerrit J. Keizer 1998 str. 175.
Co víme o houbách. Autor Jaroslav Klán 1989 str. 198.
Huby. Autor M. Svrček / B. Vančura 1987 str. 168.
Kapesní atlas hub 1. Autoři Antonín Příhoda, Ladislav Urban, Ladislav Urban ml. 1986 str. 162.
Klíč k určování našich hub hřibovitých a bedlovitých. Autor Albert Pilát 1951 str  162, 164.
Po focení jsem šel už po asfaltce a sbíral houby podél. A opět to byly většinou hřiby smrkové. Každý jsme měli plný košík hub Celkem jsme určili 58 druhů hub. Asi tak po 1 hodině a půl jsme se dostali k hospůdce. Byli jsme zklamáni. Od rána v Kocbeřích nešel proud, takže mně na velkou žížeň poskytly dámy pouze lahvového kozla. No prostě smůla. Ještě že mi během 20 minut jel autobus a já tím pádem jsem byl již v 15 hod. doma za nádherného počasí.

 
 
 
Jinak vycházka to byla pěkná, byl jsem řádně unaven a do 21,30 hod jsem houby zpracovával.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat