pátek 6. prosince 2013

Hřib příživný 18.9.2012

Po skončení focení na paloučku jsme pokračovali s kolegou dále.
V Roudence jsem se věnoval pouze sběru hub a zaznamenával . Bylo zde všechno možné. různé jsme sběr doplnili o kozáky březové a šedozelené. V Roudence jsem se věnoval pouze sběru hub a zaznamenával . Bylo zde všechno možné. různé jsme sběr doplnili o kozáky březové a šedozelené V lokalitě Havlovické Podhradí jsem s  radostí udělal další snímek hřiba parazitického. Kvůli němu jsem sem hlavně jel. 
 

 

Hřib příživný

Pseudoboletus parasiticus (Bull. : Fr.) Sutara 1991

 
 
Další česká jména: hřib cizopasný, hřib parasitický suchohřib parasitický, suchohřib přížívný, poddoubník parazitický
Slovenské jméno: Suchohríb cudzopasný
Synonyma:Boletus parasiticus Bull. 1790, Boletus parasiticus f. parasiticus Bull. 1790, Boletus parasiticus f. peylii Kavina, 1925, Boletus parasiticus var. parasiticus Bull. 1790,  Boletus parasiticus var. piperatoides J. Blum 1969, Ceriomyces parasiticus (Bull.) Murrill 1909, Versipellis parasitica (Bull.) Quél. 1886, Xerocomus parasiticus (Bull.)) Quél. 1888. Xerocomus parasiticus f. parasiticus (Bull.) Quél. 1888, Xerocomus parasiticus f. piperatoides (J. Blum) R. Mazza 1998)
 
Klobouk 2 - 12 cm v průměru, v mládí polokulovitý, později plochý, hladký, plstnatý a někdy jemně slizký, za sucha jemně rozpraskaný, hnědavý, přecházející až do žlutohněda.
Rourky jsou ke třeni přirostlé nebo jemně sbíhavé, zbarvené v mládí do žluta, ve stáří do hněda. Póry jsou střední velikosti, hranaté, v mládí nažloutlé, později citrónově nebo hnědě žluté. Někdy mají až rezavě červený nádech.
Třeň 2 - 12 cm vysoký, 0,4 – 2 cm tlustý, válcovitý, k bázi se ztenčující, plný, většinou prohnutý, slámově žlutý, nahnědlý až olivově žlutý, jemně hnědě vločkatý až vláknitý.
Dužnina v klobouku měkká, bělavá až nažloutlá nad rourkami sytě žlutá, ve třeni sytě žlutá a vláknitá, většinou na řezu nemění barvu, velmi vzácně zelenající, vůně jemně houbová, chuť příjemná.
Výtrusný prach tmavě olivově hnědý, výtrusy jsou válcovitě vřetenovité, hladká, barvy žluté, velikosti 10-18 x 3,5-6 µm.
Výskyt červen až listopad v lesích i mimo les na hrázích rybníků, ve všech borech, smrkových monokultůrách na nevápenatých půdách, parazituje na plodnicích pestřeců. Vyrůstá jich i několik z jednoho pestřece. Upřednostňuje pestřec obecný Scleroderma citrinum.
Jedlý.
Možnost záměny: hřib plstnatý Boletus subtomentosus který se liší především velikostí, barva klobouku je olivově žlutohnědá a roste ze země. Je jedlý
Zajímavosti: Pro kuchyň bezvýznamný, protože se vyskytuje vzácně. Měl by být chráněn. Na Slovensku je to chráněná houba. Je to jedna z mála nemykrorhizních hřibotvarých hub. Čím větší je plodnice hřibu, tím i větší je dutina v plodnici pestřece. Je to u nás jediný druh hřibovité houby, která cizopasí na dalších houbách.
 
Základní znaky rodu Pseudoboletus – hřib: Taxonomie: Čeleď Boletaceae, řád Boletales, podtřída Agaricomycetidae, třída Agaricomycetes, oddělení Basidiomycota, říše Fungi. Má rozdílné anatomické i další znaky od rodu Boletus. Rod Xerocomus jak jej známe z dřívějších dob je dle nejnovějších výzkumu směsice několika rodů. Což je předmětem dalšího bádání a popisování jednotlivých znaků.
 
Literatura : Internetové stránky 2009.
Velký atlas húb. Autor Pavol Škubla 2007 str. 414.
Encyklopedie hub a lišejníků. Autor Vladimír Antonín 2006 str. 342.
Houby atlas. Autor Hagara Ladislav 2006 str. 212.
Velký fotoatlas hub z jižních Čech. Autor Tomáš Papoušek 2004 str. 675, 676, 706, 707.
Houby – česká encyklopedie vydal Výběrl Reader´s Digest 2003 str. 282
Houby. Autor Ladislav Hagara, Vladimír Antonín, Jiří Baier 1999 str. 362.
Encyklopedie hub. Autor Gerrit J. Keizer 1998 str. 24, 272.
Kapesní atlas HOUBY autor Edmund Garnweidner 1994 str.18
Co víme o houbách. Autor Jaroslav Klán 1989 str. 180, 181, 186,189.
Huby. Autor M. Svrček / B. Vančura 1987 str. 104.
Houby Československa v jejich životním prostředí. Autor Albert Pilát 1969 str. 88, 92, 164.
Klíč k určování našich hub hřibovitých a bedlovitých. Autor Albert Pilát 1951 str 57.
 
Naměřeny výtrusy 9.9.2009 velikosti 9,8-11,2 x  4,2-4,9 µm.
 
Cestou jsme pomalu odkládali svršky, protože bylo čím dál větší teplo. Do Havlovic jsme dorazili asi ve 12,30 hod, dali si v Americe pivečko a hurá domů, kam jsem dorazil ve 14 hodin.  Určili jsme celkem 56 druhů hub

Vycházka to byla nádherná, koš jsem mně skoro plný a akorát jsem se neradoval z toho, že jsem musel houby čistit , krájet na sušení a hlavně nejvíce nemám rád rovnání na sušák. Ona totiž žena z vycházky s Kettkou mi donesla houby též. S houbami jsem končil ve 21,30 hod
 
















 
 
Cestou jsme pomalu odkládali svršky, protože bylo čím
Vycházka to byla nádherná, koš jsem mně skoro plný a akorát jsem se neradoval z toho, že jsem musel houby čistit , krájet na sušení a hlavně nejvíce nemám rád rovnání na sušák. Ona totiž žena z vycházky s Kettkou mi donesla houby též. S houbami jsem končil ve 21,30 hod
 



 

Žádné komentáře:

Okomentovat